tisdag 10 maj 2011

Skinkschnitzel med stekt potatis och rödvinssås


För några dagar sedan blev jag helt plötsligt sugen på Schnitzel. Det är inte alls vanligt att jag beställer detta när jag är ute på restaurang. Kanske var det så att jag ville bevisa för mig själv att jag klarar av att laga en. För denna middag inhandlades:

Recept

Ingredienser:
Skinkschnitzel
Någon god ost i bit
Ägg
Ströbröd
Morötter
Broccoli
Potatis

Koka klyftad potatis men ta av den från plattan innan den är klar (ca 15 minuter). Låt potatisen ånga av ordentligt och svalna.
Koka morötterna och broccolin, när den är klar släng alltihop en en bunke med riktigt kallt vatten.
Ta köttet och skär snitt från sidan så att du kan få en ordenligt med ost. Knäck ägg och vispa ihop, doppa därefter schnitzlarna i ägget och därefter i ströbrödet.
Stek köttet ismör i stekpanna på medelvärme, smaka av med salt och peppar.
Stek potatisen i samma stekpanna som köttet, salta och peppra.

Jag serverade rödvinssås till detta, receptet hittar ni här på bloggen.

1 kommentar:

  1. Hej, hur mycket ska det vara 2 scnhitzlar eller 10. Morötter? ägg? potatis? osv.
    Ha det bra
    Stig Wallin

    SvaraRadera