onsdag 20 april 2011

Helstekt Oxfilé på bädd av rofrukter med Chèvrepotatispuré och rödvinssås


För en tid sedan fick jag för mig att lära mig alla grundsåser som finns. Vet inte om det finns någon officiell lista på vilka dessa är, men för mig är det Bearnaisesås, Gräddsås, Béchamelsås och rödvinssås (glömde jag någon?). Sant som det är sagt så gav jag mig på ovanstående rätt som är ett hopplock från en massa olika recept. Gott blev det, det kan jag lova! Helt klart topp tre på favoriträtter här hemma numera. Använd dig gärna av rotfrukter som är i säsong.

Recept
Ingredienser:
600-800 gr potatis
Chèvreost
1 ägg
Mjölk
Smör
Parmesanost
1 hel bit oxfilé
Färsk timjan
2 morötter (1 i skivor och en hackad för rödvinssåsen
1 palsternacka
1 majrova
2,5 dl rödvin
4 Scharlottenlökar
3 klyftor vitlök
3 matskedar kalvbuljong utspädd i 4 dl vatten
2 matskedar socker
1 matsked balsamvinäger
½ matsked mjöl utspädd i ½ dl vatten
½ matsked soja
½ matsked tomatpuré
Salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala rotfrukterna (glöm inte att spara en morot till såsen) och skiva dem i stavar. Lägg i en ugnsfast form och ringla över lite olivolja. Strö över färsk timjan och salta och peppra. In i ugnen i ca 45 minuter. Rör om en eller två gånger så allt blir jämnt bakat.

Fräs den hackade löken och vitlöken. Tillsätt den hackade moroten och fortsätt fräs ordentligt på ganska hög värme. Tillsätt sockret och låt det karamelliseras. I med tomatpurén och salt och peppar.
Häll över rödvinet, buljongen, sojan och balsamvinägern. Lägg i ett par kvistar timjan.
låt koka upp och sedan småputtra tills den reducerats till hälften ungefär.
Sila av såsen i en bunke och häll tillbaka den i pannan.
Smaka av med salt och peppar och red eventuellt med mjölvattnet om den är för tunn.
Montera ner några små klickar smör.

Koka potatisen.

Putsa oxfilén. Bryn köttet i en stekpanna så att alla sidor får en yta. Salta peppra och strö över timjan.
Ut med grönsakerna och varmhåll under folie. In med en kökstermometer på tjockaste stället och in i ugnen.
50 grader rött kött, 55 grader rosa-rött kött, 60 grader rosa kött. 58 grader blev alldeles perfekt för mig.

Slå av plattan och häll bort vattnet från potatisen. Ställ tillbaka på den fortfarande varma plattan och häll på mjölk så den hettas upp men se upp så du inte bränner något i botten. tillsätt en ägggula, en klick smör och stöt potatisen med en potatisstöt. Smula över osten och kör ett par varv med elvispen tills purén är fluffig.

Ät och njut..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar