tisdag 19 april 2011

Pastagratäng a lá Hansen


Hej go'vänner. Kvällen har spenderats med mitt mitt hjärtans kär. Min 2-åriga lilla dotter. Dagishämtning, matinhandling.. Vänta stopp! Har ni också sett att de smarta mataffärerna erbjuder en gratis frukt till barn? Här har de detta erbjudande både på Konsum i Hammarby Sjöstad och på ICA Kvantum i Sickla köpkvarter, tack! Mitt stora hjärta var ute på tjejkväll i vår(?)-värmen. ett par glas på Sturehof har inmundigats men nu är vi samlade igen. Så viktigt att man hittar på nått själv någon gång ibland. Själv så ska jag åka ut till vår sommarstuga i Roslagen och fiska tillsammans med min bror som för helgen kommer upp från Skåne. Han borde vara här vilken sekund som helst. Om han bara hittar en parkeringsplats så här dags..
Dagens övning är en fettsnål pastagratäng med köttfärs. Köttfärssås är ju grunden till så himla många olika rätter och alla har sitt eget recept. Det gillar jag. Om det var så att det alltid bara fanns en ett recept att följa hade det inte varit lika roligt. Dela gärna med er hur ni gör basen för en köttsås. Här kommer en av mina.

Recept:

Ingredienser:
400gr. nötfärs 10-12%
6 små schalottenlökar
1 burk krossade tomater
1 halvt glas kalvbuljong
2 vitlöksklyftor
3 dl Fullkorns Penne Pasta
Västerbottenost
Parmesanost
hoisin-sås 2 msk
Heinz ketchup

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Koka pastan men 2-3 minuter kortare än anvisningarna.
Hacka lök och vitlök och fräs på svag värme utan att det tar färg. tillsätt färsen och bryn till färdig. Häll i Hoisin-såsen och en vända med ketchupen och därefter de krossade tomaterna.  Låt puttra i 15-20 minuter. Späd med kalvbuljongen vartefter vätskan kokar bort.
Riv lite parmesan över köttsåsen.
Varva den halvkokta pastan med såsen i en ugnsfast form. Riv över västerbottenosten och gratinera i ugnen i 10-15 minuter. Ta ut när osten fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar